Archief

In dit archief vindt u informatie over:
JustUs Muziektheater (september 2009 - december 2009);
Presentatie bij onthulling Raamvertellingen Pendrecht (december 2009);
Proef de Buurt in Tussendijken (september 2008 - juni 2009);
Eten is Weten in Dordrecht: september 2008 - juni 2009);
Harde gevels, zachte deuren; Toneelgroep Bergpolder (september 2008 - maart 2009);
Parels van Nieuwland (maart - oktober 2008);
Mamjo (mei - december 2008);
In het vreemde koren staan (december 2007-december 2008);
Trots * Gurur * Fakhr * Orgullo (september 2007 - juni 2008);
Steun de steunkous (februari 2008);
Op stap met De Prins (april - oktober 2007);
Eten is Weten - Verhalen rond de kookpotten van Delfshaven (1e helft 2007);

Het afscheidsfestival (maart 2007);

Tussen de tralies door - verhalen uit de vrouwengevangenis (juli en november 2006);

Presentaties toneellessen Stichting Sober (maart 2006);

De Prins van Doornroosje (december 2005/januari 2006);

Sprookjes in de metro (december 2005);

Het project De Theaterstraat (hoe het allemaal begon, juni 2005).

2009

JustUs Muziektheater

logo justus muziektheater rotterdam spangen

Het Justus van Effencomplex dat sinds 1922 in Rotterdam Spangen staat is een (behalve in Rotterdam) wereldberoemd architectonisch monument. Het gaat tijdelijk dicht voor restauratie. Alle bewoners zijn inmiddels verhuisd, of zullen dat doen, en zo kwamen er ruim 250 lege huizen als Speelplek voor iets moois. Toen Woonstad Rotterdam vroeg of De Theaterstraat daar een stuk wilde maken, hebben we 1 seconde nagedacht en Jaa gezegd. Het was zowat de bijzonderste locatie in onze Theaterstraat-geschiedenis.

Justus van Effencomplex JvE

JustUs Muziektheater is gebaseerd op de geschiedenis van het JvE en van Spangen. Vandaar dat we veel interviews hebben gehouden met Spangenaren, een bijeenkomst die uitliep in een reunie voor oud bewoners organiseerden, en veel lazen over de buurt.

Om Spangen bekend te maken met JustUs Muziektheater, en om nog meer informatie te verzamelen, organiseerden we een uitgebreid programma in de herfstvakantie. We boden tien workshops per dag aan, variërend van toneelspelen, dans, muziek, fotografie, tot karate en abseilen, en een speciale VrouwenVerwenMiddag.

Ondertussen verzamelden we (oa) door bewoners weggegooid huisraad als interieurs voor onze huiskamers.

En werd er hard gerepeteerd aan JustUs Muziektheater. Iedere speler koos een decennium, verzamelde met ons zo veel mogelijk informatie, mengde dat met eigen geheugen, en maakte zo een monoloog van ongeveer tien minuten.

Muzikanten repeteerden in een niet voor de hand liggende samenstelling (accordeons met basgitaren, drum, blaasinstrumenten) een speciaal voor JustUs gecomponeerd stuk, waarbij Spangenaren ook bij de uitvoeringen samenspeelden met het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

Dansers zetten gedachten en herinneringen om in beweging, waarbij op het laatst ook werd samengewerkt met professionele dansers. Zoals altijd stond alles onder professionele begeleiding (choreografie, muziek, vormgeving, regie)

De uitvoering begon op de Bilderdijkstraat, alwaar het publiek kaartjes kocht, een MP3 speler kreeg uitgereikt, en vervolgens gezamenlijk over de spoordijk liep. In stilte via de MP3 luisterend naar ons theatrale verhaal over de geschiedenis van Spangen. Wij (de begeleiders) hoorden alleen de stad in de verte en het kraken van 160 paar voetstappen in de sneeuw..

Vervolgens het JvE in. Foto’s op de muren die oud-bewoners ons zo vriendelijk ter beschikking hadden gesteld.

justus muziektheater

Hun namen opgelezen, samen met flarden tekst van de acteurs.

Dan de ontmoeting met de architect van het JvE, de heer M. Brinkman, die met een gemeenteraadslid overlegt over zijn visioen. Het gemeenteraadslid is tegen (uit het gemeenteraadsverslag:) het plan is on-hollandsch, te duur, en bovendien; platte daken waartoe een ieder zich toegang zal kunnen verschaffen; wat zich daar afspeelt zal van onzedelijke aard kunnen zijn.

En dan de huizen in. Iedere bezoeker ziet vier (van de 28) verschillende voorstellingen; dans, muziek, film en theater. En iedereen ziet andere, om zo zijn of haar eigen verhaal te maken.

justus muziektheater

Jaap de Korte speelde een personage geìnspireerd op Piet de Stoker (Piet Kerpel), een historisch figuur in het JvE. Piets dochter, Marja Kerpel, kwam kijken en stootte na enige tijd haar vriendin aan: “Verdomd, hij speelt Papa!” Volgens Marja had Jaap de sfeer zo goed getroffen dat Jaap er stil van werd.

 

justus muziektheater

Chris Ebeling woonde 81 jaar in het Justus van Effenblok. We volgden zijn verhuizing, interviewden hem, toonden het interview in JustUs Muziektheater, en raakten heel diep onder de indruk van zijn open geest en persoonlijkheid. Maar oude bomen moet je eigenlijk niet verplaatsen. Alhoewel Chris ook blij was in zijn nieuwe woning in Spangen, overleed hij vier maanden na zijn verhuizing.

 

justus muziektheater

Speciaal voor JustUs muziektheater gecomponeerde muziek, die een overzicht geeft van 80 jaar muziekhistorie.

 

justus muziektheater

Tenslotte de slotdans in de bak van het JvE (het plein voor het badhuis), inclusief vuurspuwen en abseilen.

Het was mooi. En koud (heel koud!). En gezellig. En goed.

Dank! Veel dank aan allen, voor het meedoen, meehelpen, en/of bezoeken van JustUs Muziektheater. Het was, zoals één van de bezoekers opmerkte, “Net zo goed als koud”..

Er zijn veel meer foto's van JustUs Muziektheater gemaakt; deze vind je hier. Rick Messemaker (Antenne TV) heeft een reportage gemaakt over de weg naar en de presentatie van JustUs. Je kunt de uitzending hier bekijken.

naar boven

Presentatie bij onthulling Raamvertellingen Pendrecht

56 Glasappliquéramen in acht woonblokken in Pendrecht waren klaar. De ontwerpen verbeelden de ontstaansgeschiedenis van Pendrecht. Vijf bekende kunstenaars ontwierpen deze Raamvertellingen en vervaardigden de ramen samen met een glasbedrijf. Het initiatief voor de kunstwerken is afkomstig van architectenbureau Van Schagen, dat over de restauratie van de portiekflats ging. Centrum Beeldende Kunst Rotterdam (CBK) selecteerde de kunstenaars en begeleidde het project.
De Theaterstraat maakte samen met bewoners van de woonblokken een presentatie ten behoeve van de onhulling door Minister Van der Laan. In de presentatie vormde de fantasie bij de kunstwerken bij de bewoners het uitgangspunt.

 

Raamvertellingen1

naar boven

Proef de Buurt; 9 maanden smakelijke en culturele activiteiten in Tussendijken

proef de buurt

 

Ideeënvorming

Sinds 2005 maakt De Theaterstraat community art projecten op locatie. Iedere keer wordt toegewerkt naar een voorstellingenreeks, waarbij het publiek langs meerdere plaatsen in de buurt loopt en overal theater, muziek, dans, film of een tentoonstelling ziet. Steeds belangrijker in onze projecten wordt de randprogrammering tijdens de duur van het project. Korte activiteiten voor buurtbewoners die een dagje over hebben, en misschien wel meer.

Nu we weten dat we negen maanden alles kunnen doen in Tussendijken, vragen we natuurlijk aan Tussendijkers wat ze willen. Twee brainstormbijeenkomsten met in totaal 60 bewoners leveren talrijke ideeën op. Samen met de ideeën die professionele regisseurs en dansers hebben ingediend belooft het een mooie 9 maanden te worden. In blijde afwachting van wat komen gaat..

Kunstenaressen verbouwen de Proefruimte
Zomervakantie 2008

Com·wonen heeft ons een pand aan de Mathenesserdijk gegeven. Geweldig om zo'n grote ruimte te hebben. Deze voormalige handel in automaterialen staat op de nominatie gesloopt te worden. Steeds zijn er nieuwe sloop-data die over ons heen komen.

proef ruimte

proef ruimte

proef ruimte

 

Desalniettemin werken kunstenaressen Ferial Kheradpicheh en Susan van Wensveen (hier niet op de foto) tijdens de zomervakantie hard om het pand om te toveren tot een aantrekkelijke Proefruimte. Helaas kunnen we er niet ons kantoor inrichten (dan was de Proefruimte alle werkdagen open geweest) mar daarvoor is de ruimte te vochtig en te koud. Maar er kan veel..

De Officiële Start
12 oktober

De Officiële Opening, en de start van het project Proef de Buurt - 9 maanden culturele en smakelijke activiteiten vindt plaats op 12 oktober.

opening proef de buurt opening proef de buurt

 

Die middag zijn er gelijk open lessen, toegankelijk voor iedereen, zodat zo veel mogelijk mensen kennis kunnen maken met wat er kan gebeuren. Er wordt gezongen, geproefd, geknutseld, verhaald en gespeeld dat het een lieve lust is.

Oost-West-Burlesk
oktober - december

Terwijl het project langzaamaan aan bekendheid wint bij de buurtbewoners, weten organisatoren die ruimte zoeken ons al snel te vinden. Dit leidt ertoe dat de Proefruimte één van de plekken wordt waar het Oost-West-Burleskfestival plaatsvindt.

oost west burlesk

Vanuit de nieuwe Europese lidstaten zijn namelijk vooral de geïmmigreerde vaklieden zichtbaar, en de mensen die bereid zijn bollen te pellen of asperges te steken. Minder zichtbaar zijn de kunstenaars die zich hier hebben gevestigd en nog minder zichtbaar is de stand van zaken in kunst en cultuur in de herkomstlanden. Oost-West-Burlesk geeft hen de aandacht die ze verdienen.

Kunstborrel Cultuurscout
november

Op 20 november organiseert Esther Gernette, de Cultuurscout Delfshaven, haar halfjaarlijkse kunstborrel bij Proef de Buurt.

kunstborrel

gamelan orkest trisno soeworo

kunstborrel

Glazen klinken, netwerken worden (zo gewenst) onderhouden of uitgebreid, de Javaanse klassieke dans- en gamelan muziekschool 'Marto' speelt, de Culturele kaart van Delfshaven (klik hier) en het project Proef de Buurt presenteren zich aan alle aanwezigen.

Masterclass Zang: De SuperZangKlas van Maral van der Spek
december

Op 10 december zijn de Audities voor de SuperZangKlas van Maral van der Spek. Maral kan supergoed zingen. Wil je weten hoe goed? Klik hier voor een filmpje dat kinderen van basisschool De Korf maakten voor haar SuperZangKlas. Maral zat namelijk ook in de finale van het Kinderen voor Kinderen Songfestival 2007 en zong in grote musicals in (bijvoorbeeld) het Nieuwe Luxortheater te Rotterdam. In drie weken deelt ze haar kennis en kunde met de kinderen van Tussendijken.

 

masterclass zangmasterclass zang

masterclass zang maral van der spek

Na de laatste voorbereidingen voor de spiegel verschijnen de kinderen voor de strenge doch rechtvaardige jury die uiteindelijk beslist dat alle Tussendijkse kinderen goed genoeg zingen voor de Masterclass. Drie weken lang klinkt het lied Adem in, adem uit in de Proefruimte.

masterclass zang

 

Tussendijken Libre
december

Het project Proef de Buurt richt zich op Tussendijken. Maar te weinig Rotterdammers kennen de precieze grens van deze buurt. Vandaar dat op 13 december Tussendijken Libre wordt verklaard; onafhankelijk! En daarbij hoort een welkomst- en afscheidscomité.

tussendijken libretussendijken libre

tussendijken libre

Iedereen die de Lage Erfbrug vanuit het Nieuwe Westen over komt wordt hartelijk welkom geheten in Tussendijken en iedereen die er over gaat wordt hartstochtelijk uitgezwaaid. Tegelijk viert Gemeentewerken (o.a.) hiermee dat de Lage Erfbrug na een verbouwing van maanden weer open is voor het auto- en tramverkeer.

tussendijken libre...

 

Geluk is... ergens bij te horen
februari

Mark Mandemakers interviewde bewoners die meer dan 40 jaar op de Mathenesserdijk wonen. Wat veranderde er? Waardoor veranderde dit? En waarom bleven zij op deze plek wonen?

Drie spelers verwoorden de interviews alsof zij gasten zijn in Café De Molen.

cafe de molengeluk is...

geluk is...

Uit het stuk: 'Het ergste vind ik wanneer mijn kinderen vragen: "Mam, hoe lang blijf je hier nog wonen?!" Terwijl ik hier hoor...' 'Weet u m'vrouw, de Mathenesserdijk is een straat waar paarden in de kamer woonden. En waar de bakkerijen vroeger weg moesten, vanwege de overlast.' 'En in de plaats kwamen zaken voor automaterialen. En om die automaterialen te plaatsen heb je een brug nodig. Of twee..' 'En toen kwam daar die verdomde Engel uit de hemel vallen! En dat betekende: het eind van groot onderhoud, want groot onderhoud kost geld.. En dáár begon het mee mevrouw! Het wegrotten van de huizen. Rottende chique; want reken maar dat je voorheen trots was als je op de Mathenesserdijk mocht wonen! Huizen zo groot dat ieder kind een eigen kamer had!' 'En ohja, toen kwam de drugs. Ramp..' 'Dus wij hielden een brunch, pal voor de deur van een dealer. Zodat niemand er meer inkon om drugs te halen. Lekker eten met de buurt! Maar da's geleden...'

Valentijnsdag met Florence
februari

Florence Fatehmohamed organiseert een valentijnsdag voor de buurt.

valentijnsdagvalentijnsdag

valentijnsdag

De Première van haar toneelstuk Eindelijk verliefd, gevolgd door een flirtworkshop om het hele jaar plezier van te hebben en lust-opwekkende hapjes. Het is allemaal heerlijk en meer..

valentijnsdag

valentijnsdag

De opbrengst van de dag (100 euro aan vrijwillige giften) gaat naar Mama Cash.

Anansi
februari

Een dag later wordt dit theatrale weekend in de Proefplek afgesloten door spin Anansi. Varida Haarlo geeft de buurt een gratis kindervoorstelling: Anansi, over de spin die alles doet voor een vol buikje.

anansianansianansi

 

Melkwoud
februari - maart

Een week lang tovert Theaterprojectgroep Spin de proefruimte om. Zij spelen het toneelstuk Melkwoud (naar Under Milkwood van Dylan Thomas) een muzikale en poëtische toneelvoorstelling. Over mensen in een klein vissersdorp aan zee: hun verlangens, dromen, roddels, nachtmerries en onvermogens. Of zoals een bezoekster verwoordde: "Ach, wat dat betreft is het net Tussendijken.."

melkwoud

Op drie maart is de voorstelling gratis voor alle Tussendijkers.

Vrouwen Vooruit!
Januari - maart

Cursus Kunst en cultuur voor vrouwen in Tussendijken. Gedurende 8 weken, elke maandagochtend van 10.00 - 12.00 uur bij de buren in de Ayasofya Moskee. Het programma bestond uit:

- Waar geniet je van? Een reis langs alle zintuigen. Susanne Verboon, De Theaterstraat.
- Huis en Hart; collages maken over je eigen huiskamer. Ferial Kheradpicheh, De Theaterstraat.
- Filosofie: hoe denken vreselijk leuk kan zijn. Judith Wagensveld, Atelier van de Verbeelding.
- Toneelspelen met gemak. Mieke de Wit, De Theaterstraat.
- Fotograferen. Mieke de Wit. De Theaterstraat.
- Kleren maken de Vrouw; Hoe presenteer jij je naar de buitenwereld. Truike Reichert, De Theaterstraat.
- Fotosessie in je mooiste kleren en afsluiting. Karin Oppelland / Mieke de Wit, De Theaterstraat.

Cursus ism Atelier van de Verbeelding.

Opstel en tekenwedstrijd Kinderen zijn de baas
Februari - Maart

Alle volwassenen zijn de stad uit. De kinderen zijn de baas geworden. Hoe ziet die stad er dan uit? Kinderen fantaseren en schrijven en tekenen hun gedachten. Alle zes basisscholen in Tussendijken konden hieraan meedoen, en uiteindelijk besliste de jury dat de winnaars van het beste opstel, en de beste tekening, leerlingen van de Nicolaasschool zijn!

Op 11 maart was de officiële prijs-uitreiking.

VoorleesSter Matti

kinderen zijn de baas

kinderen zijn de baas

Wedstrijd ism Boekhandel de Balustrade, Basisscholen in Tussendijken, Disck.

The Tussendijken Experience
April

In april beleven zo'n 650 mensen The Tussendijken Experience. Volgens de publieksenquête na afloop waarderen zij het geheel met een 9+. Met dank aan iedereen, inclusief de weergoden!

Vanuit de Proefplek lopen we via Park '43 naar het klooster van de Broeders van Maastricht bij het Marconiplein. Daar krijgen we een rondleiding van broeder Lucianus. We krijgen inzicht in het grote gebouw, dat van binnen zo een prachtige jaren vijftig-inrichting heeft, en ook meer inzicht in het innerlijk leven van de broeders.

klooster broeders van maastricht brothers fic

klooster broeders van maastricht

klooster broeders van maastricht

Dan via een geluidsexperience...

geluidsexperience

... richting de tram.

Twee haltes later stappen we uit om in een gerenoveerde woning te kijken en te luisteren naar dans en zang, Gloeiend heet op weg.

dans

dans

maral van der spekdans

bobbina koster

Hierna is het tijd om zelf mee te dansen en te zingen. En dat kan het best bij Garage Kaan, waar de uit Tussendijken afkomstige Accordeonvereniging Philharmonica speelt. En waar voormalig wereldkampioen en garageur van Garage Kaan, Hakan, Breakdancet op de Rotterdamse accordeonmuziek.

rotterdamse accordeonvereniging Philhamonicahakan garage kaan

Hierna een bezoek aan een illegale bar. Soms op straat, soms binnen, altijd duister en verborgen (en lekker!)

bar

Dan een kleinkunstvoorstelling in de Proefplek.

kleinkunst

maria ramoskleinkunstflorence fatehmohamed

Vervolgens een pratende taxi die vertelt over (on-)veiligheid in Tussendijken, gebaseerd op verhalen van oudere Tussendijkers.

taxi

En tenslotte de GenietXperience aan de Schie.

genieten aan de schiegenieten aan de schie

 

Het waren heerlijke lange avonden, vol proef, dans, zie, hoor, bid, geniet en theater. Tussendijken op z'n best!

DrieDubbelTentoonstelling Foto's, Schilderingen en Keramiek
Mei

Rimanta Tavoraite fotografeerde op basisscholen in Tussendijken kinderen en hun vader. Deelnemers konden hun foto's ophalen bij de tentoonstelling, waarvoor 18 exemplaren waren uitvergroot en opgehangen in de Proefruimte. Arja Hoogstad plaatste er keramiek bij en buurtbewoonster Nina hing enkele van haar schilderingen op. Zo zagen de bezoekers meer dan ze verwachtten..

driedubbel tentoonstelling keramiek foto's schilderingen

 

Ontmoetingsontbijt
Juni

Twee Tussendijkse basisscholen (de Lucasschool (speciaal basisonderwijs) en de montessoribasisschool De Korf) gaan samen een schoolplein delen. Om de leerlingen kennis met elkaar te laten maken is er een feestdag georganiseerd, die begon met een Proef de Buurt Ontmoetingsontbijt. 180 leerlingen op een grasveld(je) die samen aten en dronken, kennis maakten met hun paralelgroep van de andere school, wensen wisselden en zoveel mogelijk van elkaars namen leerden. Een mooi begin!

ontmoetingsontbijt lucasschool en de korfontmoetingsontbijt lucasschool en de korf

 

21% Zuurstoffestival
Juni

Gedurende een weekend werd de Proefruimte getransformeerd tot een multimediale zuurstofwereld, in samenwerking met het Tukker & Everwijn Instituut. Zij organiseerden het tweedaags 21% Zuurstoffestival.

Het Instituut acht zuurstof een artistiek onderbelicht fenomeen, wat verandert door het festival. Als het meest voorkomende element op aarde krijgt zuurstof hiermee een behoorlijke opwaardering. Bovendien is zuurstof ook op buurtniveau een onmisbare voorwaarde voor prettig samenleven.

Het festival bestond uit twee onderdelen; beeldende kunst en optredens.

Beeldende kunst:
- Een installatie van stromatolieten, de bouwwerken van cyanobacteriën, die de vrije zuurstof in de wereld gebracht hebben;
- Een installatie van röntgenfoto's;
- Een videofilm over O5, het wondermiddel tegen vele kwalen;
- En een fotoexpositie over hoe de directeur van het Tukker & Everwijn Instituut, Laurine Tukker, zich met haar zuurstofsuppletie in de wereld begeeft.

Verder waren er vele internationale optredens van dansers, performers en muzikanten. Alle optredens hielden verband met zuurstof.

21% Zuurstoffestival Tukker en Everwijn Instituut

 

Conferentie Community Arts
Juni

Een vol bezochte conferentie over Community Arts, wijkeconomie, herstructurering en imago van wijken.

conferentie proef de buurt community art wijkeconomie herstructurering imago

Doel: Onderzoeken onder welke voorwaarden (do's / don'ts) kunst- en cultuurprojecten een stimulerende en positieve rol kunnen spelen bij:
- imagoverbetering wijken;
- herstructurering wijken;
- versterking buurtbinding;
- versterking wijkeconomie.

Programma:
Moderator: Teana Boston-Mamah
13.30 - 14.00 Ontvangst
14.00: Herstructurering. Joke van der Zwaard, zelfstandig onderzoeker.
14.30: Imago: Hugo Bongers, RRKC en Petter van Raalte, communicatieadviseur.
15.00: Buurtbinding en -contact: Mieke de Wit, De Theaterstraat.
15.30: Wijkeconomie, Maarten van de Donk, beleidsadviseur Seinpost adviesbureau.
16.00: Referenten uit de praktijk van beleid en woningcorporaties.

Gedeeltelijk verslag:
Bijdragen van Joke, Petter en Mieke zijn opgenomen in het boek dat van Proef de Buurt verschijnt. Dit boek kunt u bij ons aanvragen door hier te klikken.

Onthulling kunstobject / Boekpresentatie
Juni

Als Proef de Buurt bijna helemaal is afgelopen, verschijnt het boek dat over dit project is gemaakt. Aanvankelijk zou het een boek van 80 pagina's worden, maar er was zo veel gebeurd, dat het er uiteindelijk 140 zijn..

boekpresentatie balustrade proef de buurt

De boekpresentatie vindt plaats bij De Balustrade, waar belangstellenden het nog gratis kunnen ophalen. (Grote Visserijstraat 12B)

Dezelfde dag wordt een kunstobject, gemaakt door Ferial Kheradpicheh, in gebruik genomen. Het is gebaseerd op Tussendijkse interieurs, en het is een toren geworden die inneringen oproept aan sprookjes, waar je in kunt kruipen. Het kunstobject is nog t/m augustus te zien in de zonnige tuin van De Balustrade.

boekpresentatie

De bijeenkomst werd gelardeerd met muziekoptredens.

Midzomernachtsdroom
Juni

shakespeare midzomernachtsdroomShakespeare in Tussendijken!

Om twaalf uur verzamelen we voor een lunch. Sommigen gingen op voor hun Zevende Shakespeare, anderen wisten niet meer dan de titel van het stuk. Meer weten hoefde ook niet. Want voorbereiding op de dag was niet nodig. In verschillende workshops improviseerden we het stuk tot een mooi nieuw geheel, dat diezelfde avond vanaf kwart over tien voor publiek werd opgevoerd, waarna het Slotfeest plaatsvond.

Het was fantastisch om te zien dat zoiets leuks in een dag gemaakt kan worden. En de dag, avond en (midzomer)nacht vlogen voorbij.

spelers voor en na de Theaterstraat in hun leven kwam..

 

Nawoord van De Theaterstraat
Juni

Negen maanden culturele en smakelijke activiteiten in Tussendijken. Het was feest o vanuit onze eigen Proefplek op hotspot Mathenesserdijk 9 maanden samen te leven met iedereen in Tussendijken. Met dit virtueel archief (en het boek dat verscheen) willen wij het enthousiasme, de talenten en de potenties van Tussendijkers en Tussendijken laten zien. Onze grote dank gaat uit naar alle bewoners die hebben meegedacht, geholpen en gedaan! Dankzij jullie inzet is Tussendijken een (nog) fijnere plek geworden.

Met heel veel dank voor alle mooie herinneringen erbij!

Mieke de Wit en Nico Goezinne.

De foto's van Proef de Buurt zijn gemaakt door Ans van der Marck, Kees Deenik, Mieke de Wit, Nico Goezinne en Willy van der Spek.

naar boven

 

Eten is Weten - Dordrecht

logo eten is weten

Eten is Weten in Dordrecht was een multicultureel kunstproject waarin De Theaterstraat samen met bewoners van de Dordtse wijk Sterrenburg zeven grote schilderpanelen en een kookboek heeft gemaakt. Na een voorbereidingstijd van een half jaar is 31 weken met bewoners geschilderd, gehaakt, getamponneerd, gekookt, gelachen, verhalen verteld, geleerd en gegeten. Het doorbreken van de anonimiteit was belangrijk in dit project.

Opzet
Na de Ramadan en de herfstvakantie beginnen we met drie bijeenkomsten per week in De Plint, een activiteitenruimte in een plint van een flat aan de Blaauwweg. Op twee doordeweekse ochtenden schilderen we en op zaterdagochtend is het koken aan de beurt. In de loop van de weken groeit het vertrouwen. Er wordt steeds meer in alle rust gepraat. Over hartklachten, heimwee, gesneuvelde familieleden, over zonen en dochters, aanbiedingen in het winkelcentrum, zorgen om rond te komen, actuele gebeurtenissen, gezondheid.
Bovendien wordt hier gezamenlijk iets moois gemaakt; een groot schilderij waarvan velen verbaasd zijn hoe mooi en bijzonder het is.
Omdat De Plint te klein wordt voor de groeiende groep deelnemers komt er een groep bij in het Theehuis van Het Spectrum ouderenwerk, twee flats verderop. Een plek waar vooral oudere Nederlanders komen. Een groepje kleurrijke deelneemsters brengt daar verandering in. Ook kinderen worden betrokken via workshops tijdens de kindermiddagen in De Plint en via een smanewerking met het jongerenwerk van Twern. Wat onder andere leidt tot de enige echte originele Sterrenburger (zie recept in kookboek).

Presentatie en borging
Op 13 juni was er een drukbezochte presentatie, met een werelds wijkbuffet (Een 16 meter lange tafel vol met hapjes, die allemaal opgingen) en de presentatie van het schilderij. Voor foto's van deze dag: klik hier.

Na afloop van het project wil een groep vrouwen graag doorgaan. Momenteel zijn zij bezig met het opzetten van een nieuwe Zelforganisatie De Blaauwe Vrouwen.

 

uinodiging wijkbuffet Dordrecht Sterrenburg 13 juni

 

Eten is Weten is een project in samenwerking met Dordtse WelzijnsOrganisatie en gemeente Dordrecht en wordt mede mogelijk gemaakt door Ruimte voor contact.

naar boven


Toneelgroep Bergpolder, Harde Gevels, Zachte Deuren

Samen met Stichting TAR, en in samenwerking met SONOR / de Bewonersorganisatie, begeleidt De Theaterstraat tussen oktober 2008 en maart 2009 Toneelgroep Bergpolder.

toneelgroep bergpolder tilly en fien

Na diverse workshops over verschillende speelstijlen (van soap naar Stanislavski en via een omweg weer terug naar het hier en nu) hebben de spelers met ons hun eigen stuk gemaakt. Ze spelen De Rol die ze zelf kozen als hun Droomrol. Het resultaat is een moordmysterie met een knipoog, dat op een bijzondere locatie gespeeld wordt: in de hofbogen.

"Als ik verliefd ben zeg ik niet: "Ik ben verliefd op je en ik kom uit Bergpolder! Dan zeg ik "Ik ben verliefd!"

naar boven

2008

In oktober 2008 reisden 10 groepen bezoekers door Nieuwland die theater, dans en film zagen. Zij maakten één van de verrassendste voorstellingen van De Theaterstraat mee, waarbij meer dan ooit de grens werd gezocht tussen theater en het normale leven in Nieuwland.

“Zijn jullie nu de echte
of de neppe buren?”

De onderwerpen van de stukken waren van tevoren vastgelegd door SONOR opbouwwerkorganisatie. Uit onderzoek was haar gebleken dat levende onderwerpen in Nieuwland zich vooral toespitsen op Opvoeden, Jongeren en identiteit en Armoede.

SONOR wil via de stukken de instellingen de geleefde werkelijkheid laten zien; ze opnieuw kennis laten maken met de leefwereld van hun klanten en bezoekers.

De toepassing van verborgen theater begint al bij aankomst in het buurthuis; via rood-witte-politielinten “Er zal ook eens niets aan de hand zijn!” wordt het publiek naar de achteringang van het buurthuis geleid, waar ze een kaartje moeten kopen. De kaartverkoop wordt geleid door De Chef (in het dagelijks leven raadslid van Schiedam)

Voor het publiek, dat in groepjes wordt binnengelaten, blijkt het lastig een kaartje te bemachtigen; hun namen komen niet op lijsten voor, loketten blijken ‘wegens omstandigheden’ gesloten, doorverwijzingen en formulieren, ‘u bent heus niet de enige die iets wil / die opmerking hebben we al zo vaak gehoord dat het lastig is, daar zijn we mee bezig’ en beambten die dolgraag willen helpen, maar vanwege de regelgeving niet kunnen helpen zijn het lot van het publiek. “Je zou er echt mee te maken hebben!” “Dan is het net zo erg. Of nog erger m’neer. Nog erger!”

Na deze kille bedoening is het publiek toe aan een warmere ervaring. De kinderen van sommige speelsters, die op de voorstellingsavonden zijn opgevangen, verzorgen voor iedereen een Zeer Speciale Publieksontvangst. Resulterend in het zo lief, warm, aardig, schattig mogelijk aanbieden van Nieuwlands Snoep en Eterij.

              

En dan, terwijl de kinderen zingen over Nieuwland, Nieuwland (op de wijs van Droomland) vertrekt het publiek, onder leiding van een theatrale gids, op reis naar De Plusmarkt.

Aldaar worden we opgewacht door een van de Parels van Nieuwland: Nel.

Nel kent bijna iedereen in Nieuwland en andersom kennen vele Nieuwlanders haar. Haar inzet voor buurt en wijk is bewonderenswaardig!
De inhoud van het stuk in de Supermarkt over Opvoeden wordt gebaseerd op:

1) het ideale rolmodel: hoe wil je dat je kinderen je zien, niet alleen als ouder, maar ook als individu. Welke talenten zou je willen ontwikkelen waar je kinderen ook trots op kunnen zijn.

2) gevaar: we merken dat de vrouwen veel gevaren zien voor hun kinderen in de wijk. Een deel van de angst schuilt in het onbekende, bijvoorbeeld als het gaat over die grote groep zwarte mensen die 's avonds op de Nolenslaan staan te schreeuwen en waar niemand persoonlijk last van heeft gehad / er alleen over heeft gehoord. Onbegrip, onbekendheid en gebrek aan betrokkenheid zijn duidelijke kenmerken van de samenleving in deze wijk, meer dan bijvoorbeeld in De Gorsen, waar de sociale controle juist erg, soms zelfs te groot is.

3) Je eigen grenzen in de veranderende samenleving. Veel opvoeders vinden het moeilijk hun eigen grenzen aan te houden terwijl de grenzen van andere opvoeders anders liggen. Voorbeeld: je eigen kind gaat om 20.00 uur naar bed, terwijl het buiten zijn/haar vriendjes en vriendinnetjes nog tot laat hoort spelen.

Na de theatrale rondleiding in de supermarkt loopt het publiek verder. Houdt stil bij Het Puttertje, een huiskamer voor eenzame of andere gezelligheidszoekende 55+’ers, opgezet door bewoners.
En wordt dan onderbroken door auto’s die, met de stereo op 10, bonkend komt langsrijden. Irritatie onder de bezoekers. “Die kankerklereherrie! Laat ze ergens anders rijden!”
De bestuurders rijden eerst voorbij, gaan dan langs de kant staan, en opeens roept de gids dat we met z’n allen de auto’s in moeten, en wel zo vlug mogelijk.

Terwijl de auto’s door Nieuwland reizen, horen we verhalen van jongeren over Nieuwland en hun bijdrage aan de gebeurtenissen in de wijk. Ook worden we uitgenodigd anders naar Nieuwland te kijken; het letterlijk te ont-dekken.

Op straat komen we bij een uitzending van Nieuwland Nieuws: Karima maakte een nieuws-item waarin zij onderzocht wat jongeren willen veranderen aan de wijk. De belangrijkste uitkomst is dat de jongeren meer plekken voor jongeren in de openbare ruimte willen.

Nogal abrupt eindigt de autorit als één of enkele jongeren uit een flat rennen en keihard op de deuren van de auto’s beuken, soms zelfs deuren open trekken. “Hoort dit er ook bij?!” De gids weet het niet, of dit erbij hoort, en loopt de flat in.

In de flat ziet het publiek drie films die door jongeren gemaakt zijn. Eén gaat over het verschil tussen arm en rijk. Een andere film gaat over dansende jongeren in Utopia; een op sloop wachtend karkas waar we zo graag hadden gespeeld, maar wat niet lukte (dus dan maar jongeren die daar dansen en film maken!) Een derde film gaat over een jongere die in geldnood zit en vlucht voor zijn schuldeisers (de jongere die langs de auto’s kwam rennen)

Boven in de flat vieren we de verjaardag van een bewoonster die een kamer onderhuurt in de flat van een tirannieke huisbaas. Vol enthousiasme zingt het publiek mee als ze wordt toegezongen dat ze slechts van de bedeling leeft; een wrang gevoel.

Hierna lopen we naar de metro, waar de gidsen net doen of de reis nog verder gaat. Jongeren staan te chillen bij de kaartautomaat, en daar moet de publieksgroep doorheen. Er ontstaat een felle ruzie tussen de gids en de jongeren, die ontaardt in spetterende dans op het plein voor de metro-ingang. Herhaaldelijk stopt patrouillerende politie om zich ervan te verzekeren dat het hier echt om theater gaat..

naar boven


Mamjo; over dementie en mantelzorgers

mamjo premiere dementie

Mamjo was een voorlichtend stuk over het voortschrijdend proces van dementie en de ervaringen van mantelzorgers. Het stuk werd gespeeld door en (met name) voor Surinamers.

Mamjo gaat over een vader van twee dochters die lijdt aan dementie.
Welke mogelijkheden zijn er om met een dementerende vader of moeder om te gaan?
Op hilarische en toch serieuze wijze wordt dit vraagstuk aan u voorgelegd. En aan het einde mag u zelf reageren.

Naast het spelen van het stuk was er ook een uitgebreide informatiemarkt. En er is een voorlichtende DVD gemaakt die voorlichters gebruiken in gesprekken met mantelzorgers. De Theaterstraat maakte Mamjo in opdracht van ConForte.

De pers over de première op 25 mei:
"De zaal was al snel te klein voor de 130 bezoekers, die genoten van de belevenissen van dochters Mavis en Magda met hun vader. Er werd gelachen om de humor in het stuk, maar ook enorm meegeleefd met de onmacht en de zoektocht naar hoe nu verder? Het publiek in de zaal zocht met de spelers mee naar eventuele oplossingen, tips en trucs."

naar boven


IN HET VREEMDE KOREN STAAN

in het vreemde koren staan
Foto: Bas Czerwinsky

In het vreemde koren staan ging over wensen, dromen, meningen en belevenissen van vrouwen die naar Nederland kwamen om hier te trouwen of voor een relatie. Ze namen afscheid van familie, vrienden en vriendinnen. Plotseling in een andere wereld. Wat voel je dan? Hoe word je ontvangen? Hoe bouw je hier je eigen leven op? Hoe maak je vrienden?

Een stuk over wat er gebeurt als zij in een ander land in vreemd koren staan.. Het stuk is gebaseerd op onderzoek dat Joke van der Zwaard en Mieke de Wit hebben gedaan onder 200 huwelijksmigranten vanuit de hele wereld. De resultaten van dit onderzoek staan in het boek Gelukzoekers. Meer info over dit boek vindt u door hier te klikken.

De Première vond plaats op 15 december 2007 in Theater Zuidplein. In 2008 reisde In het vreemde koren staan door het land.

Methodiekboek Eigen Toekomst

Bij de voorstelling is een cursus Eigen Toekomst gemaakt. In een serie bijeenkomsten onder leiding van sociaal-cultureel werkers denken huwelijksmigranten na over eigen talenten, capaciteiten en hoe die in Nederland aan te wenden. De Theaterstraat kan desgewenst zorg dragen voor mensen die de cursus kunnen komen geven.

U kunt voor € 5,- een mooi gedrukt exemplaar van het methodiekboek bestellen door hier te klikken. Een pdf kunt u gratis downloaden door hier te klikken. Wilt u ons laten weten dat u het methodiekboek heeft gedownload? Daar worden wij vrolijk van! (Hier klikken!)

naar boven

TROTS * GURUR * FAKHR * ORGULLO

In samenwerking met Kosmopolis Rotterdam en GarajIstanbul organiseerde De Theaterstraat een community arts project op Zuid (Feijenoord). Het verbindende onderwerp was Trots. Het leidde allemaal tot een hele Maand van de Trots..

Hoe komt het dat we trots zijn als de nationale sportclub wint? Wanneer ben je trots op iets? Waar ben je trots op: je wijk, je familie, je prestaties, je land? Hoe word je trots? Wanneer slaat trots om in hoogmoed? Wat zijn de gevaarlijke kanten van trots?

Met mensen in de wijken Bloemhof en Hillesluis (deelgemeente Feijenoord) hebben we een voorstelling gemaakt over trots met muziek, dans, toneelspel, foto's, video's en installaties.

De voorstelling bestond uit een theatrale wandeling langs vier lokaties in Feijenoord. Op elke lokatie bezocht het publiek een toneelstuk / dans / video / zangvoorstelling.

Enkele foto's die Mieke de Wit maakte van de voorstellingen:

Over het gehele project is een boekje verschenen. Als u dit wilt ontvangen kunt u ons mailen door hier te klikken.

Filmpje: klik hier.

logo kosmopolis
Over Kosmopolis: Kosmopolis wil mensen nieuwsgierig naar elkaar maken, onbelichte aspecten van culturen voor het voetlicht brengen, en de kracht van kunst en cultuur inzetten om de waterscheiding en negatieve beeldvorming tussen groepen in de Nederlandse samenleving te doorbreken.
Voor de website van Kosmopolis: klik hier.

logo garajistanbul
Over Garajistanbul Garajistanbul is een tot theater omgebouwde parkeergarage in Istanbul. Aan het theater zijn een groot aantal podiumkunstenaars verbonden. Twee van hen zijn drie maanden in Rotterdam geweest om met ons samen te werken: Gülbin en Sonay.

naar boven  

STEUN DE STEUNKOUS

steunkous

In samenwerking met het Tukker en Everwijn-instituut organiseerde De Theaterstraat een modeshow waarin de Steunkous centraal staat. Het instituut schakelde tachtig kunstenaars in om de steunkous om te vormen van buisvormig elastisch zwachtel in huids(?)kleur tot veelkleurig sexy assecoir dat met trots gedragen kan worden.

De mooiste exemplaren werden getoond door een gemêleerd gezelschap tijdens de modeshow op 9 februari in Humanitas. Voor een kort filmisch verslag: klik hier.

De steunkousen stonden vervolgens tot 15 maart bij Humanitas, Bergplantsoen 10 te Rotterdam.

Voor meer informatie over het project De Esthetica van de Steunkous: klik hier.

naar boven


2007

OP STAP MET DE PRINS

Foto: Mieke de Wit

Op Stap met De Prins was een familievoorstelling voor iedereen vanaf 7 jaar in het Kralingse Bos. Het speelde in de herfstvakantie, 20-28 oktober 2007.

De Prins was op weg naar Doornroosje. Hoopvol! Om haar wakker te kussen en vervolgens samen lang en gelukkig…

Maar nooit eerder was hij buiten zijn eigen (beschermende en afschermende) kasteelmuren geweest. Het enige dat hij nu goed kon was zwaaien, en vriendelijk glimlachen naar het volk. Dat kon hij als de beste! Maar alleen daarmee zou hij het niet redden in het echte Rotterdamse leven.

Tijdens een wandeltocht door het Kralingse Bos leerden de Prins en zijn Gevolg (het publiek) op een sprookjesachtige wijze van alles over De Prins. En over wat een Prins behoort te kunnen om te leven in een stad als Rotterdam.

Ideeën hiervoor waren aangedragen door kinderen en volwassen bewoners van Rotterdam.

De Prins heeft in het bos 14 keer naar Doornroosje gezocht. En hopelijk leven zij nu, lang en gelukkig, in Rotterdam..

Als u de foto's van de voorstellingen wilt zien: klik hier.

naar boven

_____________________________________________________

ETEN IS WETEN

Een community arts project in de Rotterdamse deelgemeente Delfshaven rondom eten uit verschillende culturen. Een pdf van het boekje over het hele project is hier te downloaden (3205 Kb).

Het project bestond uit de volgende onderdelen:

 

Theatervoorstelling:

Eten is weten - verhalen rond de kookpotten van Delfshaven

foto: Mieke de Wit

Regie:          Jolina Wessels en Daniëla Beijer

Vormgeving: Peter Klein Gunnewiek

Muziek:         Klaas Hekman

Delfshavenaren uit de hele wereld haalden op theatrale wijze, met als leidraad de mythe van Persephone, herinneringen, gedachten en verhalen op, naar aanleiding van eten, geuren en smaken.

Het waren feestjes, met heerlijk eten, gelardeerd door dans, muziek, spannend, ontroerend en verrassend theater. Gemaakt door bewoners van deelgemeente Delfshaven, voor Delfshaven (en de rest van de wereld!)

Alle voorstellingen in juni 2007 waren uitverkocht, waardoor ongeveer 550 bezoekers (en wij) er tal van mooie en smakelijke herinneringen bij hebben!

Voor een impressie van de voorstelling en het plezier dat we hebben gehad klik hier.

Tentoonstelling: Kookspullen uit de keukens van Delfshaven

Op acht verschillende, openbaar toegankelijke plekken in Delfshaven stonden vitrines met kookgerei uit verschillende culturen. Een vitrine was gevuld met kunstobjecten die met eten te maken hadden (kunstenares Arja Hoogstad). Aan de tentoonstelling werkten diverse migrantenorganisaties, het vrouwencentrum Delfshaven en oudere Nederlanders mee. De tentoonstelling is gemaakt door Monique van den Heuvel met hulp van Hayat Outtalab, Naomi Wiet en Nico Goezinne. Op 25 juni gingen de kookspullen weer terug naar de diverse keukens.

Opening van de tentoonstelling: 3 mei om 14.00 uur in bibliotheek Delfshaven

Foto: Ans van der Marck

De tentoonstelling was te bezichtigen op de volgende openbaar toegankelijke plekken in de deelgemeente:

  • De Oostervant, Sportfondsenbad Rotterdam
  • Volksuniversiteit
  • Woonbron
  • CWI
  • Deelgemeente Delfshaven
  • Com.wonen
  • Bibliotheek Delfshaven
  • Rabobank
 

Conferentie Wijkkracht, burgerschapsvorming en substedelijke netwerken

Een middag in mei waarin contact is gemaakt, nagedacht, naar elkaar geluisterd en plannen zijn gemaakt.  En natuurlijk is.... gegeten.

De deelnemers zijn in groepjes de wijk in getrokken om met mensen te praten en een project te ontwikkelen dat de wijkkracht versterkt. Een jury is bijeenkomen om het beste project te selecteren! Er zijn twee winnende projecten uit de bus gekomen: De Vertaalpaal en Buitenkunst met Jongeren.

Voor een reportage over de middag van Antenne TV en de uitslag kunt u gaan naar:

http://www.antennetv.nl/read/movie_item_nieuw/id/88287/titel/wijkkracht

Foto: Ans van der Marck

Foto: Ans van der Marck

E-team

foto: Mieke de Wit

Speciaal voor Eten is Weten werd het meiden research- en promotieteam opgericht, oftewel het E-team. Dit team zocht antwoord op prangende eetvragen via straatinterviews, E-research op internet en bezoeken bij deskundigen in Delfshaven. Van hun zoektocht zijn filmpjes gemaakt die op Cineac Delfshaven zijn uitgezonden.

Prangende eetvragen die zij trachten te beantwoorden zijn:

  • Smaakt eten nog als het blauw is?
  • Waarom kun je wel sla eten en geen gras?
  • Wat voor snoep heb je in China?
  • Zijn diëten ongezond?
  • Wat is typisch Deens eten?
  • Hoe beïnvloeden eetculturen elkaar?
  • Hoe komt het dat smaken verschillen?

U kunt hier surfen naar Cineac Delfshaven om de uitzending van 28 mei 2007 te zien over Smaakt eten nog als het blauw is?

Pleinoptredens

Een voorproefje van deze voorstellingen kon u in april krijgen tijdens Pleinoptredens op Park 1943/Grote Visserijplein, op het Middellandplein en op het Heemraadsplein.

Deze pleinvoorstellingen waren van 14.00 - 16.00 uur en gratis toegankelijk. Het enige dat u hoefde te doen was (toevallig) langslopen. Dit deed u dan ook massaal. In totaal hebben wij 3800 flyers uitgedeeld.

Deze voorstellingen werden gerealiseerd in samenwerking met theetuin Delphi (21/4), BurgerPanel Rotterdam en Com.wonen (21/4).

Andere projectactiviteiten

Behalve de acteurs en actrices, regisseurs en organisatoren, zijn er veel meer mensen bij Eten is Weten betrokken.

 

Meedenken

Er is een denkergroep die zich onder andere bezig houdt met opzet, promotie en uitwerking van het project. Ook was er een Theatermakersgroep die meedacnt over de artistieke kanten van het project. De Spaanse Vloot, een netwerkorganisatie van creatieve ondernemers uit Delfshaven hield zich ondertussen al bezig met de vormgeving.

Onderzoek en research

Studenten van de Erasmus Universiteit onderzochten de totstandkoming van het project.

Studenten van de hogeschool Rotterdam bekeken hoe de bekendheid met vreemde producten vergroot kan worden door middel van nieuwe èn oude media.

Dr. Sandra Trienekens van de Erasmus Universtiteit deed onderzoek ten behoeve van de conferentie (zie hieronder) over community arts als catalysator voor het versterken van wijkkracht, burgerschapvorming en substedelijk netwerken.

foto: Mieke de Wit

Aankleding

Vrouwen van het Vrouwencentrum Delfshaven borduurden tafelkleden met etenswaren.  

Anne-Rose Hermer maakte twee grote quilts van lapjes die met etenswaren erop.

 

 

Kinderen van de Mariaschool hebben voor de voorstelling onder leiding van Kira Groos en Yoland de Pater van Zwart Konijn borden geglazuurd, etagères en zeiltjes met gespreksstof gemaakt. Ook hebben de kinderen samen met Margreet 't Hart voor hun ouders een eigen Eten is Weten voorstelling gemaakt. Met eten, gemaakt door de moeders!

                         foto's: Mieke de Wit

Registratie

Van de verschillende projectactiviteiten werden filmpjes gemaakt voor uitzending op TV Rijnmond en voor de website van Antenne Rotterdam. Van de voorstelling werd een registratie op DVD gemaakt. Over het hele project is een boekje verschenen dat iedereen krijgt die mee heeft gedaan. Belangstellenden kunnen het boekje hier downloaden.

Samenwerkingspartners project Eten is Weten

Samenwerkingspartners binnen dit project zijn:

Aya Sofia Moskee, Barr, Bewonersorganisatie Bospolder Tussendijken, Casa Tiberias, Centrum voor Ondernemen in Delfshaven, Com.wonen, Cultuurscout Delfshaven, Delfshavense zelforganisaties, Delphi, Disck, Erasmus Universiteit Rotterdam, Hogeschool Rotterdam, Kunst Onder Andere (SKVR), Mariaschool, Rabobank, Spaanse Vloot, Vrouwencentrum Delfshaven, Wah Fook Wui, Wereld Muziek en DansCentrum, Woonbron.

En uiteraard alle deelnemende Delfshavenaren.

naar boven

 

AFSCHEIDSFESTIVAL

ontwerp: Jan Oomen

De Theaterstraat presenteerde in samenwerking met stichting TAR een vrolijk afscheid van pretenties, illusies en…de winter.

Op 16 en 17 maart kon u zelf uitzoeken wat afscheid voor u betekent, op allerlei mogelijke manieren. De festivalavonden gingen van start met Applaus halen en afgaan, of de laatste buiging van Matt Casarino. Deze eenakter, geregisseerd door Nico Goezinne en vertaald door Mieke de Wit, beleefde tijdens het festival haar Nederlandse première.

Daarna konden bezoekers kiezen uit verschillende workshops en speed dates, die alle iets met het thema afscheid te maken hebben. Via de workshops werden ze deskundig op een gebied van afscheid en tijdens de speed dates mochten ze tien minuten spreken en discussiëren met iemand die wellicht al deskundig was op dit gebied.

Voor een impressie van het Afscheidsfestival, gemaakt door Cineac Noord kunt u hier klikken

naar boven

2006

TUSSEN DE TRALIES DOOR - VERHALEN UIT DE VROUWENGEVANGENIS

foto: Mieke de Wit


foto: Mieke de Wit

Een indringend toneelstuk in het hart van het Oude Noorden in Rotterdam over vier gedetineerde vrouwen en hun worsteling om al schrijvend hun verleden onder ogen te zien. Naarmate zij zelf meer leren over hun trauma's angsten en verlangens, krijgen wij meer inzicht in hun achtergronden. Hoe zijn zij tot hun misdaad gekomen en is begrijpen ook vergeven?

7, 8 en 9 juli 2006 in een sporthal op de Snellemanstraat

Wegens succes geprolongeerd op 2, 3, 4, 16, 17, 18 november 2006

in het voormalig gerechtsgebouw op de Noordsingel 113 (Kunstpassage)

foto: Marlies Bosch (www.boschphotography.com)

Het stuk was gebaseerd op Couldn't keep it to myself van auteur Wally Lamb. Hij mailde ons:

Dear Mieke de Wit,

I received your wonderful news that Couldn't Keep It To Myself has inspired your group to create a theater piece based on the women's stories. Yes, of course, we grant permission for you and your actors to perform the play in November 2006. I wish I could be there to see it!

You mention the women whose stories you are exploring and I have told Barbara (who has been freed) and Brenda (who is still in prison). Both were pleased that you found their work worthy of dramatic interpretation and both said to say "Good luck."

I add my good wishes, too, to everyone involved. Thank you for your interest in the prisoners' work.

Sincerely,

Wally Lamb

naar boven

2006

PRESENTATIES TONEELCURSUS STICHTING SOBER

Ter afsluiting van de toneelcursus aan twee groepen oudkomers zijn de stukken MC Concordia en De Vrijgezellenparty gepresenteerd.

foto: Mieke de Wit, MC Concordia

foto: Mieke de Wit, De Vrijgezellenparty

naar boven

2006

DE PRINS VAN DOORNROOSJE

In het Steunpunt Opbouwwerk Oude Noorden/Agniesebuurt, SONOR

De Prins kwam in het Oude Noorden op zijn zoektocht naar Doornroosje. Buiten de kasteelmuren weet hij alleen te zwaaien en minzaam te glimlachen naar het volk.Daar red je het dus niet mee in de wereld van nu!

Samen met bewoners zijn we nagegaan wat De Prins moet kennen en kunnen om goed te kunnen functioneren in de multiculturele samenleving.

Van een genodigde die niet aanwezig kon zijn kregen we de onderstaande brief. De wijze les in deze brief werd ook op de avond zelf gegeven. Eén van de aanwezigen zei: 'Prins, je huwelijkt jezelf uit door alleen maar in Doornroosje te geloven!'

Beste P.

Hoe verder je kijkt, des te ruimer de wereld is. Misschien heb je
al teveel een idee in je hoofd van je Ideale Geliefde, de Schone Slaapster
die wakker gekust moet worden. Waardoor je vergeet om goed om je heen te
kijken.

Misschien hoef je helemaal niet zo'n verre, gevaarlijke reis te
maken om je doel te bereiken; misschien is je Ware Liefde wel heel
dichtbij. Misschien draagt ze wel een hoofddoek, of een stip op haar
voorhoofd, misschien is ze niet zo blank of rank als het cliché-beeld in je
hoofd.

Als je echt goed kijkt zijn er zóveel mooie prinsessen! Of misschien
blijkt jouw ware Jacob een prins te zijn... heb je meteen tweemaal zoveel
keus! Als je op weg gaat met een vastomlijnd doel en oogkleppen op, dan
sluit je de onverwachte mogelijkheden op je pad al bij voorbaat buiten en
laat je de wonderen van de wereld aan je voorbijgaan.

Stop met zoeken en kijk om je heen. Je zou wel eens verbazingwekkend verrast kunnen worden.

Herman Peeren

Deze en andere zinnige suggesties worden meegenomen in ons toneelstuk Op stap met De Prins.

naar boven

2005

DE PRINSEN

In het Roththeater, Vlaardingen

 

De kerstdagen: we eten, we bezinnen en we eten, met familie of vrienden. Is eerste kerstdag nou bij jouw ouders of de mijne? Waar gaan we de tweede kerstdag naartoe? Om aan die sleur te ontkomen presenteerde theatergroep Roth samen met De Theaterstraat een kerstvoorstelling. Twee prinselijke monologen compleet met maaltijd. Kerst was nog nooit zo anders: op het eten en bezinnen na dan.

www.roththeater.nl

naar boven

2005

SPROOKJES IN DE METRO

foto: Mieke de Wit

In het kader van het Winterfestival Rotterdam Sprookjesstad (www.sprookjesstad.nl) brachten spelers van De Theaterstraat sprookjes in de metro. Drie prinsen, twee prinsessen, een boze stiefmoeder, een vliegende engel, de nog-niet-tot-prins-gekuste-kikker en een verwarde assepoester met herenschoen brachten sprookjes tot leven.

Naar boven

2005

HET PROJECT 'DE THEATERSTRAAT'

foto's De Theaterstraat: Bas Czerwinski

HOE HET ALLEMAAL BEGON...

In juni 2005 vond, na een voorbereiding van twee jaar, het grote theaterproject De Theaterstraat plaats. Theater gemaakt door bewoners van Rotterdam Noord, voor Noord (en de rest van de wereld).

Het was een theatrale wandeling langs vijf bijzondere locaties. Op basis van de persoonlijke inbreng en verhalen van de spelers, maakten vijf professionele regisseurs met hen theatrale stukken van elk een kwartier. De vorm liep uiteen van bewegingstheater in een zwembad tot muziek in een garage en monologen in een huiskamer.

Vijfendertig spelers, ongeveer veertig vrijwilligers, twaalf medewerkers en 700 bezoekers (’t was dat we niet vaker speelden..) hebben er hierdoor vele mooie herinneringen bij gekregen. De maand juni kreeg er twaalf feesten bij! Dank daarvoor aan iedereen die ons hierbij geholpen heeft door mee te spelen, mee te denken, vrijwilligen, werken, of het stuk te bezoeken!

Financiers

Het project De Theaterstraat werd gefinancierd door deelgemeente Noord in het kader van sociaal investeren en het Oranje Fonds in het kader van de Multiculturele Buurt.
De productie vormde een onderdeel van het Rotterdamse programma KOORTS dat een extra impuls wil geven aan het begin van de nieuwe periode van het Actieplan Cultuurbereik 2005 - 2008.

Begeleiding
Twee commissies van aandacht waren ingesteld: een artistieke met theatermakers uit Rotterdam, en een sociale waarin welzijnsinstellingen uit deelgemeente Noord zitting haden. Het Oranje Fonds had een coach ter beschikking gesteld voor de projectleiders.

Verslag

Als u een uitgebreid inhoudelijk verslag wilt, kunt u ons mailen door hier te klikken.

Effectmeting
De Theaterstraat werd ook begeleid door een effectmeting. Deze was in handen van Harry Broekman & Partners. Een pdf van de rapportage kan hier worden gedownload (688 kB).

naar boven